Translate

niedziela, 10 lutego 2013

HISTORIA FORMUŁY PIERWSZEJ

1950 -Mistrzowski samochód , Alfa Romeo 158 , miał silnik z przodu . Półtoralitrowa jednostka napędowa ze sprężarką mechaniczną rozwijała moc 350 km . Auto ważyło niemal tonę i rozpędzało się  do 260 km/h . Rok później dzięki zastosowaniu dwustopniowej sprężarki moc przekroczyła 400 km , a prędkość maksymalna 300 km/ h . Samochód spalał 190 litrów na 100 km... AMEN 


1958-Sukces Stirlinga Mossa 
Projektanci zespołu Cooper wpadli na genialny pomysł i przenieśli jednostkę napędową do tyłu , umieszczając ją pomiędzy kokpitem a tylną osią . Stirling Moss wygrał pierwszy wyścig sezonu i został wicemistrzem świata , a rok później mistrzowski tytuł Jacka Brabhama był gwoździem do trumny dla lansowanej wcześniej przez włoskich producentów konstrukcji z silnikiem z przodu . 




1962 - Pierwszy Monocoque
Precz z konstrukcją rurową opartą na ramie przestrzennej . Lotus 25 , jako pierwsze auto w historii F1 , został zbudowany na bazie konstrukcji kadłubowej (tzw.  monocoque ) , z wykorzystaniem silnika jako elementu struktury nośnej . 







1968- Kto smaruje ten jedzie 
Dwie zmiany , dostrzegalne jednym okiem .Z przodu i tyłu samochodu zaczęły wyrastać skrzydła , a podczas Grand Prix Hiszpanii na Lotusie Grahama Hilla pojawiły się reklamy pierwszego sponsora w F1 : marki papierosów Gold Leaf . Kto smaruje ten jedzie - ta zasada działa do dziś . Nikt już nie pamięta o tradycyjnych wyścigowych barwach zgodnych z narodowością producenta , a samochody przypominają jeżdżące banery reklamowe . 

1977 - Czajnik Zwycięstwa 
Martwy przepis o możliwości stosowania silników z turbodoładowaniem został ożywiony przez Renault . Francuzi weszli  do F1 z własnym zespołem , a RS01 napędzany był półtoralitrową jednostką z turbosprężarką . Żółty samochód prowadzony przez Jeana-Pierre'a Jabouille'a zyskał przydomek "czajnik" bo często wypuszczał z tyłu dymek . Konstrukcję szybko dopracowano i dwa lata po debiucie Francuz odniósł pierwsze zwycięstwo w nader stosownym miejscu .

1977 -Samochód Skrzydło 
Weź samolot i odwróć go do góry nogami ! Zgodnie z taką filozofią konstruktorzy Lotusa zbudowali pierwszy 'wing car' . Model 78 miał boczne sekcje wyprofilowane na kształt odwróconego skrzydła samolotu . Ogromny docisk umożliwiał co prawda szybsze pokonywanie zakrętów , ale za to nie wytrzymywali kierowcy , którzy w tamtych czasach spędzali więcej czasu na imprezach niż w siłowni :D.
Po kilku wypadkach od sezonu 1983 spód samochodu F1  musi być całkowicie płaski .

1981 - Wejście Włókna 
Zmierzch aluminiowej konstrukcji nadwozia . McLaren jako pierwszy wykorzystał lekkie i wytrzymałe włókno węglowe na tak dużą skalę . Trzy lata wcześniej Brabham stosował już tarcze i klocki hamulcowe z tego materiału.




1989 - Koniec ery turbo 
Technologia przeżyła rozkwit w 1986 r., kiedy specjalne silniki 'kwalifikacyjne' rozwijały moc rzędu 1500 km z półtoralitrowej pojemności . Co z tego , że taka jednostka rozsypywała się po trzech okrążeniach -,- , a przy wlewaniu paliwa do baku mechanicy mieli na sobie rękawice i maski ochronne.
Jednocześnie Ferrari wprowadziło półautomatyczną skrzynię biegów , sterowaną łopatkami pod kierownicą .


1994 -  Liczy się każda sekunda 
Powrót zakazanego 10 lat wcześniej tankowania w czasie wyścigów . Spryciarze z Benettona , w którego barwach Michael Schumacher zdobył w tym roku swoje pierwsze mistrzostwo świata  , usunęli filtr z węża maszyny tankującej . Tankowanie trwało ułamki sekund krócej , ale za to pod czas GP Niemiec Jos Verstappen przez chwile był w piekle . Brak filtra spowodował wyciek benzyny na rozgrzane elementy samochodu , na szczęście mimo wybuchu nikomu nic się nie stało .


1998 - Jak zmniejszyć bolid ? 
Wolniej znaczy bezpieczniej . Przynajmniej  w zakrętach . W myśl tej wspaniałej zasady wprowadzono rowkowane opony i mniejszy rozstaw kół , zwężając samochody z 200  do 180 cm . Po jedenastu latach powrócono jednak do gładkich rasowo wyścigowych opon , ale szerokość wyścigówek pozostała bez zmian do dziś .




2009 - Na dopalaczach 
Powrót gładkich opon i debiut systemu KERS - niezbyt udany , bo korzystały z niego tylko cztery zespoły ( Ferrari, McLaren,Renault i BMW Sauber)
Do tego  dwie ostatnie ekipy zrezygnowały z ' dopalacza' po kilku wyścigach , a najszybszymi samochodami  były i tak Brawny i Red Bulle.

 2010 - Procesja do mety 
Zakaz tankowania w czasie wyścigu , w imię oszczędności . Wiadomo , transport maszyn tankujących kosztuje ... Widowisko stało się przez to łatwiejsze do zrozumienia , bo wszyscy startują z takim samym obciążeniem paliwem , ale za to zniknął czynnik strategiczny . Jedna zmiana opon i procesja do mety nie były tym co tygrysy lubiły najbardziej ...




2011 -  Wielka Rewolucja
Nowe , szybko zużywające się opony Pirelli , powrót KERS po rocznej przerwie i ruchome tylne skrzydło , mające  ułatwić wyprzedzanie . Na razie zmiany działają bo wyścigi  mimo dominacji Sebastiana Vettela stały się o wiele ciekawsze ...






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz